سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چت با جنس مخالف

چت با جنس مخالف
چت با جنس مخالف

9/98 % باجنس مخالف چت می‌کنند

گفتگو با دکتر کتایون خوشابی درباره گفتگوهای اینترنتی

تحقیقات متعددی که در زمینه انگیزه افراد برای روی آوردن به چت صورت گرفته، نشان می‌دهد که هم‌فکری یا هم‌دلی، تفریح، وقت‌گذرانی یا سرگرمی و دوستی با جنس مخالف، سه مورد از مهم‌ترین دلایل گپ‌زنی در اتاق‌های اینترنتی است. به گزارش یک سایت اینترنتی از یک نظرسنجی، از مجموع سه هزار و 118 نفر بازدید‌کننده این سایت که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، 32 درصد آنها برای تفریح، 7/22 درصد برای دوست‌یابی و 5/12 درصد برای همسریابی و ازدواج از چت استفاده می‌کنند. در این مورد مصاحبه‌ای داشته‌ایم با خانم دکتر خوشابی فلوشیپ روان‌پزشکی کودک و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

آیا می‌توان گفت جوانان و آدم‌های تنها، بیشترین کاربران اتاق‌های گفتگوی اینترنتی هستند؟

بله. افراد تنها و تعداد زیادی از جوانانی که مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی ضعیفی دارند از مشتریان ثابت چت روم‌ها محسوب می‌شوند.

چرا این‌طور است خانم دکتر؟

به دلیل اینکه در چت‌روم‌ها نیازی به رعایت چارچوب‌ها و استانداردهای رایج در روابط میان فردی و اجتماعی نیست. این افراد به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و در این فضاها هر کس براساس نیازی که در خود حس می‌کند، وارد می‌شود. برخی افراد از مناسبات متناقض اجتماعی، واقعیت‌های تلخ زندگی، ناکامی‌های گذشته و کنونی خسته هستند و برای افرادی دیگر تنها جنبه سرگرمی دارد و جبران کننده نیازهای ارتباطی آنها در دنیای واقعی است.

آیا این افراد با چت کردن از نظر روانی اقناع می‌شوند؟

ببینید، گذشته از کسانی که ارضاء نیازهای روانی، آنها را به چت روم‌ها می‌کشاند، عده‌ای از افراد به قصد مزاح و فریب دیگر کاربران وارد چت‌روم‌ها می‌شوند و از دادن اطلاعات غلط و دست انداختن دیگران لذت می‌برند. البته یکی از دلایل دیگری که گروهی از افراد به چت روی می‌آورند، این است که مجبور نیستند برای هیچ مساله‌ای پاسخگو باشند. شاید به همین علت است که گفتگو درباره مسایل جنسی، ابراز عشق و احساسات و بیان اسرار و درددل‌های خصوصی در این فضاها به راحتی صورت می‌گیرد.

در این فضاها، افراد بیشتر ترجیح می‌دهند که با چه کسانی چت کنند؟

طبق تحقیقات انجام شده، بیش از 50 درصد افراد ترجیح می‌دهند با افراد متنوع و ناشناس و کمتر از یک سوم افراد تمایل داشته‌اند با افراد آشنا چت کنند. همچنین 9/98 درصد تمایل دارند با افراد غیر همجنس چت کنند. بنابراین می‌توانیم بگوییم که فضای غالب در محیط چت روم‌ها گفتگوهای دوستانه جوانان غیرهم‌جنس است که با نیت ارضای کنجکاوی، آشنایی، سرگرمی و تفریح و ماجراجویی انجام می‌گیرد.

آیا گفتگو درباره مسایل جنسی در فضای اینترنت می‌تواند آسیب‌رسان باشد؟

وقتی محتوای چت به مسایل جنسی کشیده می‌شود، پیامدهای منفی بسیاری را به دنبال خود می‌آورد. نمونه‌ای از این پیامدها که تقریبا از طرف بیشتر کاربران تجربه شده است، عبارت است از روحیه‌ای خسته و خرد شده، احساس پوچی و ناکامی، شکسته شدن حریم‌های اخلاقی، فحشا و سوءاستفاده جنسی، اختلالات رفتاری از قبیل خودارضایی ، بی‌اعتمادی به جنس مخالف، ترویج خشونت، بی‌بندوباری، تلف شدن وقت و پول.

پس این فضاها می‌تواند محیطی کاملا غیراخلاقی و بی‌بند و بار را هم فراهم بیاورد؟

بله، این امر اتاق‌های گفتگوی اینترنتی را به شکل محیطی که امکان استفاده پورنوگرافیک یا هرزه‌نگاری از آن وجود دارد،‌ درمی‌آورد. اعتیاد اینترنتی در سه مرحله اتفاق می‌افتد. تداوم استفاده، زیاد شدن ساعات مصرف و مرحله اعتیاد واقعی.

آیا خطری هم این افراد را تهدید می‌کند؟

در صورت بی‌توجهی می‌تواند بسیار خطرناک شود. اختلالات خواب و کم‌خوابی، افت تحصیلی شدید، کاهش وزن به علت اختلالات سیستم تغذیه‌ای بدن، بالا رفتن دامنه تنش‌های عصبی، کاهش فعالیت‌های اجتماعی، قانون‌گریزی، فقدان مسوولیت‌پذیری در خانه، خشونت بیش از حد، پرخاشگری، تغییر عادت‌های رفتاری و ابتلا به سردردهای عصبی را می‌توان از جمله عوارض اعتیاد به اینترنت برشمرد. توجه داشته باشید که افراد معتاد به اینترنت صرفنظر از جنسیت، سن و مقطع تحصیلی بدون هیچ منظور و هدفی، تنها برای یافتن چیزهای جدید و مهیج در این شبکه پرسه می‌زنند که معضلات اقتصادی، بیکاری و نبود امنیت شغلی آن را تشدید می‌کند.

چه مشکلاتی در تعاملات خانوادگی و اجتماعی این افراد ایجاد می‌شود؟

برای افرادی که اسیر اینترنت شده‌اند، دنیای مجازی چت روم‌ها به راحتی جایگزین‌ افراد فامیل، دوستان، تحصیل، اشتغال و خواب می‌شود، به طوری که بعضی از جوانان از ساعت 10 شب تا 4 صبح وقت خود را صرف اینترنت می‌کنند و به طور هفتگی 40 تا 50 ساعت را در دنیای مجازی می‌گذرانند و از دنیای واقعی که در آن زندگی می‌کنند، فاصله می‌گیرند. در بسیاری از موارد آشنایی‌های اینترنتی منجر به بروز اختلافات شدید خانوادگی و گاه متارکه و طلاق می‌شود.

چه راه‌حلی برای ترک این اعتیاد تجویز می‌کنید؟

مهم‌ترین راه‌ چاره ترک اعتیاد اینترنتی، کنترل کمیت و کیفیت اتصال به اینترنت است. همچنین مقید کردن فرد به برنامه زمان‌بندی شده برای اتصال به اینترنت و بیرون زدن از محیط مذکور، برنامه‌ریزی مرتب برای گذراندن وقت به روش‌های جایگزین مانند پرداختن به فعالیت‌های ورزشی، هنری و غیره از روش‌های ترک اعتیاد اینترنتی است.
اگر فاصله میان این دنیای مجازی و دنیای واقعی زیاد شود، چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟
هر قدر فاصله میان دنیای واقعی و تخیلی افراد بیشتر شود، احتمال بروز افسردگی و اختلالات روان‌شناختی در افراد نیز بیشتر می‌شود. نکته جالب اینجا است که این عوارض بیشتر شامل آن دسته از اشخاصی می‌شود که از اعتماد به نفس پایین‌تری برخوردارند. این افراد ممکن است احساس کنند که تنها در شبکه اینترنت و ارتباطات مجازی می‌توانند موفق باشند و مکانیزیم‌های سازگاری آنان در رویارویی با مسایل و مشکلات روزمره و استرس‌های معمول زندگی دیگر کارآیی لازم را نداشته باشد، به همین دلیل پس از بازگشت به واقعیت دچار یاس دایمی و یا افسردگی می‌شوند.
ولی هنوز خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای ارتباط در فضای واقعی جامعه، به فضای مجازی چت روی بیاورند؟
واقعیت این است که خارج از فضای مجازی، امکان بحث و گفتگو درباره مسایل ارتباطی میان دختران و پسران خیلی محدود است و به طور معمول، خانواده‌ها اجازه چنین کاری را به فرزندان خود نمی‌دهند. این در حالی است که در اینترنت به چند دلیل فضای مناسبی برای گفتگو فراهم است. یکی از این دلایل این است که ناشناخته ماندن مراجعان در اینترنت به نوعی رفتار غیرمسوولانه را در فرد شکل می‌دهد و مرتب تقویت می‌شود در نتیجه فرد بدون هیچ دردسری می‌تواند با مفاهیم جدیدی در هر زمینه‌ای آشنا شود.
منبع:www.salamat.com


[ چهارشنبه 93/3/28 ] [ 12:8 عصر ] [ ن. قاسمی ]

نظر

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه
دریافت کد فال حافظ